Підбито підсумки театральних сезонів в рейтингу «Харківський рахунок»!

Другий рік поспіль в світі вирує пандемія. Другий рік повноцінне життя на паузі, а ми в очікуванні його поновлення. Багато втрат за цей період в театральному світі. Не стало з нами талановитих людей, життя яких обірвалося через наслідки COVID-19 та через інші проблеми зі здоров’ям. Ми пам’ятатимемо їхній внесок в театральну справу і те, якими яскравими особистостями вони були.
Карантин вплинув на всі сфери життєдіяльності, але, мабуть, найболючіше наслідки відчули у культурі, зокрема, театрі. Колективу Будинку актора ім. Леся Сердюка НСТДУ знову довелося кілька разів поспіль йти у відпустки за власний рахунок через неможливість вести діяльність. Театри періодично зачинялися, актори та інші працівники театрів перебували на простої, хтось з них на підробітках кур’єрами, офіціантами тощо. Виживали. Потім прийшло послаблення – і з 50-відсоткового наповнення гладацької зали дозволили 100-процентне. Але глядач з опасінням відреагував на переведення Харкова до зеленої карантинної зони. І тих залів, на які актори розраховували раніше, вони не побачили. Хтось з недержавних професійних театрів на тривалий час призупинив діяльність. І досі чекають кращих часів. Виживають найсміливіші і найактивніші. Мали що показати театральні колективи, готували приголомшливі прем’єри, але… Багато прем’єрних вистав, перформансів, подій не відбулося чи було перенесено у часі або переформотовано під реалії сьогодення – на онлайн платформі — за сезон 2020-2021 рр. як на сценах державних, так і професійних недержавних театрів через наслідки COVID-19. Наразі сезони в театрах добігають завершення.
Ми можемо лише сподіватися, що попереду у нас світла смуга в житті і сплеску захворюваності в новому сезоні не відбудеться. А сьогодення таке, що ми зберігаємо те, що було започатковано раніше. Тож, вже вкотре зібралися з завлітами театрів (до речі, вони презентували вистави але не мали права голосувати за театр в якому працюють), театральними критиками, людьми, які знаються на театральній справі, пишуть про театр та можуть дати оцінку театральному процесу, на засіданні «круглого столу» «Харківський рахунок» за підтримки Харківського міжобласного відділення Національної спілки театральних діячів України. Зібралися, аби обговорити події та підбити підсумки сезону, що минув. Нагадаємо, що 2019 року формат було змінено, пройшов деякий ребрендінг зустрічей. Вирішено було збиратися двічі на рік, в пік активного сезону та підбивати підсумки сезону, що пройшов в новій неформальній обстановці, з анкетуванням і обговоренням вистав, що наберуть більшу кількість балів і голосів. Сталося це після того, як голова ХМВ НСТДУ, заслужений артист України Ігор Арнаутов відгукнувся на ініціативу театрального критика, заслуженого діяча мистецтв України Сергія Васильєва і підтримав його ідею проведення на базі Харківського Будинку актора ім. Леся Сердюка неформального засідання «круглого столу», на кшталт столичного «Київського рахунку».

Нет описания.
За підсумками першої зустрічі цього року — в лютому — було вирішено рейтинг вистав за 2020 рік не складати, але відзначити найбільш сильних діячів, які в важких умовах вдало справилися кожен зі своєю роллю. Серед імен — Сергій Бичко – тодішній керівник Харківського академічного російського драматичного театру ім. О. С. Пушкіна, заслужений працівник культури України — відзначено за сміливість та підтримку колективу у скрутний час безгрошів’я в театральному секторі. Слід зазначити, що саме завдяки Сергію Бичко театр має нову малу сцену, приймає у себе фестивалі і читки, пропонує вистави сучасних режисерів (Олександр Середін, Ольга Турутя-Прасолова, Павло Гатілов). Він свого час відстояв Будинок актора і багато зробив для розвитку незалежного театрального сектору Харкова. Згадали про керівництво і творчий склад Харківського національного театру опери та балету ім. Миколи Лисенка за технічні рішення в роботі під час карантинних обмежень і відкриття нетрадиційної опери. За складних карантинних умов переформовувала роботу директорка театрально-урбаністичного фестивалю Parade-fest Вероніка Склярова, яка працювала над вуличними та експериментальними проектами «Театр за межами коробки».
У лютому не пройшли також осторонь режисерських і акторських удач. Привітали Олександра Коваля з вдалим режисерським дебютом у Харківському державному академічному театрі ляльок ім. В.А. Афанасьєва – вистава для дошкільного і молодшого шкільного віку — «Раз-два-три-четыре-пять – Винни Пух идёт искать». Відзначили роботу: актора Харківського театру для дітей та юнацтва Андрія Гапановича у виставі «Мойсей» — після тривалої праці на керівній посаді він не втратив хист і гідно проявив себе в ролі Данона; артиста Максима Стерліка за роль Калігули за однойменної вистави; Наталії Іванської – артистки Харківського академічного російського драматичного театру ім. О. С. Пушкіна за роль Раєвської у виставі «Вишневий сад» та артистів Романа Жирова (Войницький Іван Петрович) і Майі Струннікової (Олена Андріївна, дружина професора) у роботі над виставою «Дядя Ваня». До того ж Майя Валеріївна неперевершено зіграла Карлу у виставі «Ніч Гельвера» (театр P.S.) разом з Данилом Карабейниковим (роль Гельвера). Цікавою виявилася робота «Будинок інженера Якова Філіна» — сучасна постановка в Харківському академічному російському драматичному театрі ім. О. С. Пушкіна, створена в рамках театральної лабораторії режисером Олександром Середіним разом з випускниками театрального факультету.

Нет описания.
Неофіційний театральний рейтинг вистав, відзначених критиками як помітні удачі в театральному сезоні 2020-2021 за підсумками другої зустрічі у знаковий для театру день – у День режисера – 1 липня 2021 року, цього разу вийшов таким:
11 місце з чотирма балами і одним голосом:
— Харківський Театр Для Дорослих — прем’єра «Ніч кохання». Режисер – Кирил Душин. Художник – Любов Душина.
10 місце з двома голосами і чотирма балами:
— Харківський театр для дітей та юнацтва з прем’єрною виставою «Мойсей» за поемою Івана Франка у постановці заслуженого діяча мистецтв України Ігоря Бориса.
9 місце поділили між собою три вистави: за них однаково віддано два голоси і шість балів:
— Харківський академічний російський драматичний театр ім. О. С. Пушкіна з виставою «Люся» (О.Середін) про життя і творчість неперевершеної актриси Людмили Гурченко. Режисер-постановник, музичне оформлення – Олександр Середін.
— Харківський державний академічний український драматичний театр ім. Т. Г. Шевченка з драмою-феєрією «Лісова пісня» (за Лесею Українкою). Режисер – Ігор Борис, заслужений діяч мистецтв України.
— Харківський національний театр опери та балету ім. Миколи Лисенка. Фрік-опера «Орфей у пеклі» (Ж. Оффенбах). Диригент-постановник – Дмитро Морозов, режисер-постановник – Жанна Чепела, концептуальний дизайн – Олександр Лапін, постановник трюків – Денис Овчаренко, хореограф – Олена Пуль. Соло на скрипці – Михайло Захаров (Україна-Австрія).

Восьме місце за прем’єрою Харківського державного академічного українського драматичного театру ім. Т. Г. Шевченка «Калігула» (Альбер Камю) . Режисер – Олександр Ковшун. Віддано 3 голоси експертів, в підсумку – 6 балів.

На сьомому місці – прем’єра Харківського академічного російського драматичного театру ім. О. С. Пушкіна «Біг» (за мотивами твору Михайла Булгакова). Режисер-постановник – Павло Гатілов. Сценографія і костюми – Олена Рикусова. Віддано 7 балів, 2 голоси.

На шостому місці – прем’єра Харківського державного академічного театру ляльок ім. В. А. Афанасьєва за мотивами латино-американських романів «Історія роду, який згубили марні надії, бойові півні та безпутні жінки» (Лєна Лягушонкова, Катерина Пенькова). Режисер – заслужена артистка АРК Оксана Дмітрієва. Художник – Наталія Денисова.

Ну і п’ятірка переможців неофіційного рейтингу харківських критиків:
5-е місце (13 балів, 4 голоси) вистава — трагікомедія «Дядя Ваня» Харківського державного академічного українського драматичного театру ім. Т. Г. Шевченка (за твором Антона Чехова). Режисер – заслужений діяч мистецтв України Степан Пасічник.
4-е місце (13 балів, 5 голосів) вистава – драма «Хлібне перемир’я» (за твором Сергія Жадана) Харківського державного академічного українського драматичного театру ім. Т. Г. Шевченка. Режисер – Олександр Ковшун.
3-е місце (14 балів, 4 голоси) яскрава музична комедія за мотивами п’єси К. Гольдоні «Слуга двох панів» — «Труффальдіно з Берґамо» від Харківського академічного театр музичної комедії. Музика О. Колкера. Режисер-постановник — Олександр Драчов. Диригент-постановник — Юлія Шаршонь, художники-постановники — Оксана Сторожук, Тарас Шигімага; балетмейстер-постановник — Віталий Логвиненко, хормейстер-постановник — Ірина Вербицька, концертмейстер — Ірина Кирпаньова, Людмила Хрустальова.
2-е місце (20 балів, 7 голосів) – за виставою «Лісова пісня» (Леся Українка) від Харківського академічного російського драматичного театру імені О. С. Пушкіна. Постановка, сценографія, костюми та музичне оформлення – Ольга Турутя-Прасолова.
І 1-е місце (22 бали, 7 голосів) прем’єра балету Харківського національного театру опери та балету імені М. В. Лисенка/Схід Opera — «Спартак» ( А. Хачатурян). Хореограф-постановник – Георгій Ковтун, диригент-постановник – Дмитро Морозов. Художник-постановник – заслужений художник України Надія Швець, хормейстер-постановник – заслужений діяч мистецтв України Олексій Чернікін.
Присутні на засіданні «Харківський рахунок» цього разу окремо винесли на голосування вистави для дітей. За думкою театральних експертів, варті уваги глядачів вистава для дошкільного і молодшого шкільного віку Харківського державного академічного театру ляльок ім. В.А. Афанасьєва – «Раз-два-три-четыре-пять – Винни Пух идёт искать» (режисер — Олександр Коваль). А також казка-гра для наймолодших глядачів (1,5-4 роки) – «Сонечко та вітерець», де навчання і педагогіка поєднуються чарівниким нитками театрального мистецтва. Вистава йде у харківському театрі для дітей та юнацтва. Режисер – Яніна Зеленська, драматург – Юліта Ран.
Відзначено гру акторів. Талановитих Дениса Панченка та Олексія Князькова за створення яскравих образів — ролі Спартака та Красса, відповідно, у балеті «Спартак» ХНАТОБ/ Схід Opera . Не обійшли осторонь роботи художнього керівника балету ХНАТОБ/ Схід Opera, заслуженої артистки України Антоніни Радієвської у сторенні вистави «Спартак», яка виступила куратором проекту. За героїзм і професіоналізм відзначено артистку Харківського державного академічного українського драматичного театру ім. Т. Г. Шевченка Наталію Головіну, яка ввелася на роль тьоті Шури у виставі «Хлібне перемир’я» за рекордні 10 днів, що дозволило виставі відбутися попри всі складнощі і хвороби учасників творчого процесу. Артистку Харківського державного академічного театру ляльок ім. В. А. Афанасьєва Ольгу Коваль згадано в рейтингу за створення нею образу Урсули, що став стриженем вистави «Історія роду, який згубили марні надії, бойові півні та безпутні жінки».
Сподіваємось, на цей рейтинг звернуть увагу і організатори Незалежної театральної премії ім. В’ячеслава Панченка, лауреатів якої ми повинні будемо традиційно дізнатися та привітати вже 6 вересня цього року.
Протягом зустрічі серед театрознавців порушено ряд актуальних тем, пройшов обмін думками з приводу подальшого існування театру в період запровадженого в країні карантину. Тож, керівники літературно-драматургічних частин театрів не тільки розповіли про прем’єри сезону, але й про плани на майбутнє. Впевнені, планів, проектів чимало, тож наступний сезон обіцяє бути яскравим і насиченим подіями! Будемо сподіватися на стабільну ситуацію у нашій країні і світі! Щоб нічого не стало на заваді втілення задуманого! Попереду багато цікавої роботи! Слідкуйте за театральним процесом разом з нами і будьте здорові!